Od ofiarnych masek do majstrowania przy naprawie świata

Andrzej Dominiczak - Rozmowa z Dagną Ślepowrońską (23 stycznia 2010)

Czytaj całość: PDF

„Pasja. Obrzęd zdjęcia masek ofiarnych” to tytuł sztuki teatralnej przygotowanej przez uczestniczki projektu „Praca i Godne Życie dla Kobiet Ofiar Przemocy”, finansowanego ze środków Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL i realizowanego w Polsce przez Centrum Praw Kobiet. Celem projektu jest wyrównywanie szans oraz poprawa sytuacji życiowej i zawodowej kobiet doświadczających przemocy w rodzinie.

Andrzej Dominiczak**: „Pasja” jest sztuką teatralną i obrzędem, ale także formą terapii. Z feministycznego punktu widzenia fakt ten może budzić pewne wątpliwości. Dlaczego kobiety, które doznały przemocy, stawiane są w roli osób, które kwalifikują się do psychoterapii? Czy nie jest to w jakieś mierze sprzeczne z celami projektu? Chodzi w nim przecież o pomoc kobietom w samodzielnym radzeniu sobie na rynku pracy. Do tego niezbędna jest wiara we własne siły. Tymczasem udział w terapii zdaje się świadczyć, że uczestniczki programu nie są w pełni zdolne do samodzielnego życia, że wymagają leczenia. Z jakiej choroby?

Dagna Ślepowrońska*: Nasze klientki i aktorki zaczynały od udziału w grupie wsparcia, gdzie zgłaszały różne problemy psychologiczne. Potem dokonywały wyboru, czy chcą pracować dalej i w jaki sposób. Wtedy zrodziła się propozycja utworzenia grupy teatralnej, która w założeniu miała prezentować szerokiej publiczności problemy, z jakimi borykają się ofiary przemocy domowej. Wkrótce jednak zrozumiałyśmy, że byłoby to podejście zbyt płytkie. Zauważyłyśmy,
że w przypadku każdej z pań niezdolność do wyzwolenia się z życia w przemocy była zakotwiczona w dalekiej przeszłości. Problem nie zaczynał się od męża, a od ojca lub matki. Dlatego w spektaklu sięgam do doświadczeń z dzieciństwa moich klientek i bohaterek zarazem.

(...)

* psychoterapeutka a jednocześnie autorka sztuki „Pasja”, reżyserka i wykonawczyni jednej z głównych ról.
** współpracownik Centrum Praw Kobiet i redaktor kwartalnika Bez Dogmatu

Czytaj całość: PDF

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz